جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

نحوه آماده‌سازي استخر پرورش ميگو

وب آموزشي پرورش ميگو ،دانلود فيلم آموزشي پرورش ميگو،طرح توجيهي پرورش ميگو و...

نحوه آماده‌سازي استخر پرورش ميگو

۲,۱۲۰ بازديد

نحوه آماده‌سازي استخر پرورش ميگو

 آماده‌سازي استخر

آماده‌سازي استخر يكي از جنبه‌هاي مهم پرورش ميگو است. غذا، كود، پلانكتون، ضايعات ميگو و رسوبات از دوره توليد قبلي بارآلي كف استخر را مي‌سازند بنابراين خيلي ضروري است كه كف استخر را به اندازه كافي تميز و سالم نگه داريم. شيب مناسب كف و دايكها براي انتقال بيوماس ميگو مهم است.در سيستم پرورشي در استخرهاي خاكي، خاك كف اغلب باعث افزايش باروري اوليه در استخر مي‌شود بنابراين توليد ميگو بيشتر خواهد شد. ارگانيسم‌هاي طبيعي يكي از مهمترين منابع غذايي در استخر هستند. آنها غني از پروتئين، ويتامين و مواد معدني و ديگر عناصر ضروري براي رشد است كه غذاي مصنوعي به تنهايي نمي‌تواند كامل باشد. به هر حال توليد ميگو در استخر همچنين بوسيله خرابي كيفيت آب، مديريت نامناسب استخر يا حضور شكارچيان در استخر تحت تأثير واقع مي‌شود. بنابراين آماده‌سازي استخر، اولين قدم به سوي توليد بهتر ميگو است. در سيستم پرورشي نيمه متراكم هميشه توصيه مي‌شود براي حفظ توليد طبيعي فيتوپلانكتوني طي دوره پرورش استخرها آماده‌سازي شوند. در هرمزگان و مزارع پرورشي تياب بعد از دوره پرورش قبلي استخرها براي خشك شدن با نور خورشيد به آيش گذاشته مي‌شوند. اگر  بعد از برداشت  استخرها شستشو داده نشودداراي  خاك سياه بوده  و خشك و اكسيده ميشود .در تعدادي از مزارع كانال زهكش بالاست يا هم سطح با كف استخر و زمانيكه خروجي باز مي‌شود آب وارد استخر مي‌شود و تبديل به بستري از نمك مي‌گردد. بعضي از استخرها نيز ماهي و شكارچيان ديگر دارند. توصيه مي‌شود نمك كف استخر با بيل جمع‌آوري و چندين بار شستشو داده شود. همچنين پيشنهاد       مي‌شود كلرين با دوز ppm15-10 براي كشتن ماهي و شكارچيان ديگر استفاده شود.

بهبود كيفيت آب و ذخيره‌سازي:

در پرورش ميگو كيفيت آب به جنبه‌هاي ميكروبيولوژيكي، شيميايي و فيزيكي آب بر مي‌گردد و بهبود پارامترها براي رشد و بقاي ميگو نياز است.

فيلتراسيون:

در برخي مزارع  فيلتر نمودن آب واقعاً ضعيف انجام مي‌شود. در خيلي از مزارع مشاهده شده است كه يا محفظه فيلتر كوچك است يا فيلتر وجود ندارد و در ورودي استخرها جايگاهي براي گذاشتن تور فيلتر وجود ندارد.در سالهاي قبل تنها فيلترهاي با چشمه mm1 استفاده مي‌شده است كه فيلتر با چشمه mm1 مي‌تواند تنها جلوي ورود ماهيان بزرگ و ميگوهاي بزرگ را بگيرد اما نه لارو يا تخم ماهي و ميگو را، بنابراين توصيه مي‌شود به همه پرورش‌دهندگان تا از ورود ماهي يا ميگوهاي وحشي يا شكارچيان ديگر طي دوره پرورش جلوگيري شود. آنها بايستي تور 500 ميكروني استفاده كنند و پس از آن 300 ميكرون در ورودي همه استخرها. توصيه مي‌شود حداقل يك تور mm5/0 يا با چشمه 500ميكروني يا در كانال آبرسان يا در ورودي استخرها استفاده نمايند.بدليل گل‌آلودگي آب و مقدار زياد ذرات معلق در آب، خيلي از پرورش‌دهندگان براي استفاده از توري 5/0 ميليمتري مقاومت مي‌كنند و تنها تعداد كمي از پرورش دهندگان حدود 20% از توري 5/0 ميليمتري با شستشوي مناسب استفاده مي‌كنند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.