جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

همه چيز راجع به ميگو

وب آموزشي پرورش ميگو ،دانلود فيلم آموزشي پرورش ميگو،طرح توجيهي پرورش ميگو و...

همه چيز راجع به ميگو

۲,۵۳۲ بازديد
همه چيز راجع به ميگو

همه چيز راجع به ميگو

انواع ميگو

يكي از محصولات پر ارزش خليج فارس و درياي عمان، ميگو، است.ميگوي خليج فارس از جنس پنائاس، ميباشدو بين 7 تا 15 سانتيمتر طول دارد. بدن ميگو كشيده و دراز و از دو طرف به هم فشرده است، ميگو از سه قسمت سر و سينه و شكم تشكيل يافته و بر روي سر و قطعات سينه، پوسته سختي موجود است. در دنبال شكم، دم ميگو واقع گرديده كه از شش حلقه كيتيني پوشيده شده است، اين قسمت كه در واقع دنبه ميگو محسوب مي شود مملو از يك قطعه پروتئيني سفيد است. همين دم ميگو است كه پس از صيد در كشتي بلافاصله از سر جدا و مخلوط با يخ نگهداري شده تا به موقع منجمد و بسته بندي و آماده صدور به داخل يا خارج كشور گردد.

همين دم ميگو است كه پس از صيد در كشتي بلافاصله از سر جدا و مخلوط با يخ نگهداري شده تا به موقع منجمد و بسته بندي و آماده صدور به داخل يا خارج كشور گردد.

انواع ميگو:

بنا به اظهار كارشناسان شيلات، تاكنون بيش از ده نوع ميگو در آبهاي خليج فارس صيد و شناخته شده است كه
ميگو

مشهورترين آنها لابستر يا شاه ميگو است كه وزن آن تا يك كيلو و گاه بيشتر مي رسد. از اين نوع ميگوي كمياب كه در سواحل صخره اي و نزديك ساحل زيست مي كند سالي حدود 200 هزار عدد صيد مي شود. بعد از شاه ميگو معروفترين نوع ميگو يوفايو است كه هر 5 عدد آن يك پوند وزن دارد. كوچكترين نوع ميگوي خليج فارس كه در زبان محلي به آن چكو و سرتيز ميگويند، براي كنسرو مورد استفاده قرار مي گيرد. وزن يكصد تا دويست عدد از اين ميگو به يك پوند ميرسد و به حد وفور در خليج فارس يافت مي شود.

راههاي صيد ميگو:

صيد ميگو تا چند سال گذشته توسط صيادان محلي و به مقدار ناچيز انجام مي شد ولي از چند سال پيش به اين طرف شركت سهامي شيلات جنوب اهميت خاصي به اين محصول داده و بهره برداري بيشتر، از آن به عمل مي آيد. صيد محلي به وسيله تورهاي مخصوص و در برخي مناطق توسط قايقهاي كوچك و موتور لنج انجام مي شود، گرچه وفور محصول در سواحل جنوبي ايران به حدي است كه حتي با وسايل ابتدايي صيادان محلي، و در اعماق 5/3 تا 5/5 متر نيز صيد قابل ملاحظه اي انجام مي شود. ميگو معمولاً چسبيده به كف دريا زندگي مي كند، روي اين اصل تورهاي كشتيهاي صيد ميگو از نوع تورهاي خاص كيسه اي هستند كه مي توانند با دهانه باز خود در حال حركت كشتي در كف دريا ميگو را صيد نمايند. هر كشتي داراي دو دستگاه از اين تورها مي باشد، تورها بوسيله دو بازوي چسبيده به دكل اصلي كشتي از قسمت پاشنه يا عقب آن، به كف دريا فرستاده مي شوند. ميگوهاي صيد شده با ماهيهاي خوراكي و غير خوراكي و ساير آبزيان به عرشه كشتي كشيده مي شوند، ميگوها را از ماهيها و ساير آبزيان جدا كرده و پس از كندن سر آنها، دم ميگو را كه قسمت اصلي آن است پس از شستشو براي مخلوط كردن با يخ و نگهداري، به انبار عايق بندي شده كشتي حمل مي نمايند.
تورهاي كشتيهاي صيد ميگو از نوع تورهاي خاص كيسه اي هستند كه مي توانند با دهانه باز خود در حال حركت كشتي در كف دريا ميگو را صيد نمايند

گوشت ميگو :

گوشت ميگو از نقطه نظر پروتئين بسيار غني و نسبت به گوشت دامهاي كشتاري داراي ميزان پروتئين بيشتري است، مزيت ديگر گوشت ميگو بالا بودن ميزان املاح و بخصوص كلسيم فسفر است، ميزان فسفر و كلسيم آن نسبت به گوشت دامهاي كشتاري بسيار  قابل توجه است. با توجه به اين نكته كه ارزش غذايي گوشتهاي مختلف در درجه اول مربوط به ميزان پروتئين و املاح آن(خصوصاً فسفر) است، گوشت ميگو از اين نقطه نظر داراي كيفيتي ممتاز مي باشد. گرچه ارزش حياتي گوشتهاي قرمز از نظر تامين اسيد هاي آمينه لازم، بيشتر از ساير گوشتها مي باشد ولي از نقطه نظر تامين پروتئين غذايي، بخصوص پروتئين حيواني و با در نظر گرفتن ميزان صيد ميگو و امكان توسعه و تكثير اين محصول در درياي جنوب بايستي توجه خاص به اين محصول با ارزش مبذول شود.
مشهورترين ميگوها  لابستر يا شاه ميگو است كه وزن آن تا يك كيلو و گاه بيشتر مي رسد.

فصل و مقدار صيد:

فصل صيد ميگو معمولاً از مرداد ماه هر سال تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و پس از آن چون فصل تخمكگذاري ميگو فرا مي رسد ممنوعيت صيد آغاز مي گردد و تا ارديبهشت ماه ادامه پيدا مي كند صيد معمولاً هر سال دوبار انجام مي شود و مدت آن بستگي به نظر كارشناسان شيلات دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.